Hyresgästinformation
Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Varje kvartal får du tre hyresavier för nästkommande månader i din brevlåda. Om du inte har fått någon avi eller har tappat bort den, hör av dig till Kupolen så hjälper vi dig.
Om du vill betala hyran med autogiro kan du här hämta ett autogiromedgivande som du skriver ut signerar och skickar till Kupolen.
Om du vill ta emot din hyresavi som e-postfaktura skicka ett mail till oss med ditt namn, adress, lägenhetsnummer, telefonnummer samt den mailadress du önskar bli aviserad på.
Om du behöver betala hyran utan den förtryckta avin.
Rätt bankgironummer
- Bankgiro 5677-6495 gäller er som bor på Hökvägen, Trastvägen, Skolstigen samt Fasanvägen
- Bankgiro 5775-9003 gäller er som bor på Bäckavägen, Allégatan samt Järnvägsgatan 15 och 23.
- Bankgiro 394-3933 gäller er som bor på Stockholmsvägen, Järnvägsgatan 13 och Sävgatan
- Bankgiro 5883-8954 gäller er som bor på Tjäderstigen 10
Om du inte har månadens OCR nummer tillgängligt kan du vid enstaka tillfällen på meddelanderaden ange lägenhetsnummer och adress.
Kupolen skickar obetald hyra direkt till inkasso utan påminnelser.
Första vardagen i varje månad räknas som inflyttningsdag. From klockan 12.00 denna dag har du tillgång till din nya lägenhet.
Folkbokföring: Det är viktigt att folkbokföringen är rätt eftersom det påverkar bland annat rätten till bidrag, var man ska betala skatt och rösta.
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).
Hushållsel: Glöm inte att starta ett elabonnemang i ditt nya boende samt avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån.
Internet och TV abonnemang: Kom ihåg att avsluta dina medieabonnemang i god tid.
Besiktning: Vi besiktigar lägenheten innan inflyttning och noterar då eventuella skador och anmärkningar. Det kan ändå finnas brister som du upptäcker i efterhand. Då är det viktigt att du hör av dig till oss direkt så att vi kan lösa problemet. Du har åtta dagar på dig att skriftligen påpeka eventuella fel och brister.
Dags att flytta? Då behöver du säga upp din lägenhet skriftligen till oss. Uppsägningstiden är tre (3) hela kalendermånader och börjar vid månadsskiftet efter det att vi mottagit uppsägningen. Telefonnummer lämnas tillsammans med uppsägningen så att vi kan kontakta er för visning och besiktning av lägenheten. Ni får en skriftlig bekräftelse på att vi mottagit er uppsägning. Då det ofta kan bli långa flyttkedjor ber vi dig som tidigt i månaden vet om att du skall säga upp ditt boende att göra det på en gång.
Under uppsägningsperioden behöver du vara beredd på att visa upp lägenheten för de personer som eventuellt önskar flytta in efter dig.
I samband med din uppsägning kommer vi göra en besiktning av lägenheten. Vi kontaktar dig för att komma överens om en tid som passar. Vid besiktningen behöver lägenheten och eventuell balkong, uteplats och förråd vara tömd och städad. Under besiktningen bedömer vi lägenhetens skick, och om det finns saker som behöver åtgärdas. Om det blivit skador eller onormalt slitage på lägenheten så ansvarar du för att antingen reparera dessa, eller stå för kostnaden för att få dem reparerade. Tänk på att alla reparationer behöver utföras fackmannamässigt.ggle Content
Du behöver skriftligt tillstånd av Kupolen för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. Handläggningstiden är ca 4 veckor så kontakta oss därför i god tid innan du önskar hyra ut i andra hand. Läs mer »
Alla hyresgäster hos Kupolen skall ha en hemförsäkring.
Även om du är försiktig kan olyckan vara framme. Om en disk- eller tvättmaskin börjar läcka och förstör lägenheten eller grannens egendom kan du bli ersättningsskyldig. Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig. Tänk också på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd.
Kontakta oss om du önskar installera disk- eller tvättmaskin i lägenheten. Du får inte montera in hushållsmaskiner utan att varit i kontakt med oss först. Om förutsättningarna finns har vi erfarenhet och kontakter för att lösa installationen på bästa sätt.
Fastigheterna är via vårt försäkringsbolag, Fastighetsägarnas egna försäkring IF, anslutna till Anticimex. Kontakta Anticimex på telefonnummer 075 2451000 uppge er adress och att fastighetsägaren har ovan försäkring så hjälper dom er med åtgärd/sanering.? Läs gärna tips och råd på www.anticimex.com
Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ersättningsskyldig vid onormalt slitage eller vållande av skada genom vårdslöshet eller försumlighet. Du är ansvarig för skador i lägenheten enligt ovan, oavsett vem som förorsakat dem. Underhållsreparationer till följd av normalt slitage står hyresvärden för. Kontakta alltid oss om något går sönder!
Att visa hänsyn för varandra är extra viktigt mellan kl 22.00–07.00. Undvik störningar genom att tänka på följande:
- Anpassa volymen på din TV, dator eller stereo så att du inte stör kringboende.
- Undvik att gå med hårda skor inomhus eller smälla i dörrar och dylikt, eftersom detta är ljud som lätt fortplantar sig i golv och väggar.
- Borra eller spika inte i väggen efter klockan 20.00.
- Tappa inte upp badvatten eller töm stora mängder vatten sent på kvällen eller på natten.
- Tänk också på att det är lyhört i trapphusen. Spring, lek och smällande dörrar kan lätt bli störande. Som hyresgäst ansvarar du även för att dina gäster inte stör grannarna.
- Att ha fest är trevligt, men informera gärna dina grannar i god tid innan. Acceptansen brukar öka markant om man har blivit informerad. En bra regel är att sänka ljudnivån ju senare det blir på kvällen.
Ibland kan enkla frågeställningar bli en källa till konflikt mellan grannar om man inte pratar med varandra redan på ett tidigt stadium. Ta kontakt med din granne om du känner dig störd. Löser det sig inte trots att du har pratat med grannen ber vi dig att ta kontakt med oss.
Vårt mål är att du ska ha en behaglig temperatur under uppvärmningssäsongen enligt Socialstyrelsens rekommendationer ska det därför vara minst 20 grader. Samtidigt strävar vi såklart efter att ta vårt ansvar och göra så lite miljöpåverkan som möjligt.
Om du upplever att det är kallt kan du börja med att mäta temperaturen hemma hos dig. Du mäter temperaturen 1 meter från yttervägg och på 1 meters höjd från golvet. Visar termometern lägre än 20 grader kan du kontrollera:
- Har du möblerat tätt framför elementet så att t ex soffan eller sängen hindrar värmen från att sprida sig i rummet?
- Har du hängt gardiner för termostaten som gör att den känner av en högre temperatur än det är i rummet och därför slår av värmen för tidigt?
- Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan. Lufta inte elementet själv eftersom risken finns att du tömmer värmesystemet på vatten.
- Är elementet kallt nedtill men varmt upptill? Det är helt i sin ordning. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp.
- Kalla element betyder inte att det är för kallt. När temperaturen i lägenheten är 20 grader eller mer ska elementen bli kalla. Om du ändå tycker att temperaturen är obehaglig, kan du klä på dig lite mer. Vi människor upplever temperaturer på olika sätt.
Fortfarande lägre än 20 grader i lägenheten?
Om du har kontrollerat allt och det ändå är kallt i lägenheten kan det ha uppstått något problem i ett enskilt element eller i värmesystemet. Då gör du en felanmälan så att KUPOLEN kan kontrollera om elementen behöver luftas eller om en termostat har hakat upp sig. Är det fortsatt kallt i lägenheten skickas din anmälan vidare till våra drifttekniker som tittar på andra åtgärder i värmesystemet.
Drar det kallt från fönsterventilerna?
De flesta äldre hus ventileras med hjälp av självdrag. Det innebär att frisk luft kommer in genom en så kallad springventil som sitter vid fönstret. Det kan vara frestande att sätta igen ventilerna när det är kallt ute. Men gör inte det.
Ventilen ska alltid stå minst några millimeter öppen, även på vintern. Och du ska inte täta ventilerna och hindra luften att komma in. Då sätts ventilationssystemet ur spel. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet.
Vad ansvarar du som hyresgäst för, och vad fixar vi åt dig?
Du ansvarar för…
- Att grovsopor och miljöfarligt avfall forslas till soptipp eller återvinningsstation
- Att byta filter i spisfläkt eller spiskåpa.
- Att byta glödlampor och lysrör (även i kyl/frys och ugn)
- Att göra rent ventilationsdon i lägenheten. (Ändra inga inställningar!)
- Att göra rent och reparera persienner och markiser.
- Att städa tvättstugan efter avslutat tvättpass.
- Att göra rent avlopp i kök och badrum, samt att rensa vattenlåset i golvbrunn i badrummet. (Är det stopp i avloppet? Läs mer här.)
Hör av dig till oss om..
- Spisen inte fungerar. (Kontrollera först om någon säkring har gått)
- Kyl eller frys inte fungerar. (Kontrollera först om någon säkring har gått)
- Det läcker eller droppar från kranar, element eller toalett.
- Fönster eller dörrar inte går att stänga eller är trasiga.
- Vatten saknas. (Det händer att vi stänger av vattnet en kort stund för att kunna göra reparationer, men det brukar du informeras om i förväg. Om du inte fått den informationen och vattnet inte kommer tillbaka så ringer du serviceanmälan.)
- Stopp i avlopp, eller om vattnet rinner ner sakta i golvbrunnen eller vasken.